Geboren te Midleton (County Cork, Ierland) op 16 augustus 1905. Zij trad in de vrede en vreugde van de Heer op 19 februari 1998 in Wemmel (Aartsbisdom Mechelen-Brussel, België).
Begraven in Nevers (Frankrijk), op het Jean Gautherin kerkhof, want het was in Nevers dat Veronica O'Brien haar apostolaat voor het Legioen van Maria begon.
Louise-Mary was het elfde kind van de O'Briens. Na haar werden er nog twee kinderen geboren. Haar vader was arts en chirurg in Midleton en haar moeder was een "voorname, zeer vrome" vrouw die het gezinsgebed aanmoedigde (angelus, rozenkrans, enz.). Vroomheid, gezelligheid en vreugde heersten in het ouderlijk huis.
Na de lagere school in Midleton werd Veronica naar Engeland gestuurd om haar opleiding af te maken bij de zusters van St. Clotilde in Eltham Park, vlakbij Londen. Tijdens een preek vertelde de aalmoezenier van de school over het leven van Pater Doyle S.J. Ze was overweldigd en zei "dat ze zich gedwongen voelde om ja te zeggen tegen God. Het was als het einde van een duel waarin ik, verslagen, moest buigen voor de zegevierende liefde van God". (Les imprévus de Dieu, Fayard, 1993, p. 15).
In antwoord op de roep van de Heer trad ze in bij de zusters van St. Clotilde, op wier kostschool ze had gezeteń in Eltham Park. Daar werd ze zich er geleidelijk van bewust dat deze manier van leven niet overeenkwam met haar roeping en dat ze geroepen was tot een meer direct apostolaat of evangelisatie in de breedste zin van het woord.
Na veertien jaar kloosterleven verliet ze, op advies van haar oversten en kerkelijke adviseurs, de congregatie en ging haar eigen weg. Ze bleef haar kloosternaam Veronica dragen, die haar verlangen weerspiegelde om altijd persoonlijk verbonden te blijven met Christus in zijn lijden.
Na veel vallen en opstaan ontdekte ze het Legioen van Maria, dat - onder impuls van een landgenoot, Frank Duff, de oprichter - een verbazingwekkende expansie doormaakte.
Een priester had Veronica een handboek over het Legioen van Maria gegeven. Een van de eerste zinnen trof haar: "Het Legioen van Maria is een organisatie die door trouw aan haar statuten en niet aflatende energie de kracht heeft om leven, zachtmoedigheid en hoop door te geven aan de volkeren door Maria". Deze regels," zei Veronica op een dag, "troffen mij en bepaalden mijn leven.
Aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, na slechts één bijeenkomst van een 'praesidium' (het basisteam van het Legioen van Maria) in Dublin te hebben bijgewoond, verliet ze Ierland op de laatste boot naar Frankrijk om daar het Legioen van Maria op te richten.
Na vele avonturen arriveerde Veronica uiteindelijk in Nevers aan het begin van de Duitse bezetting van de stad. Met gevaar voor eigen leven (door haar Britse paspoort werd ze verdacht van spionage) en dat van de nonnen van het Saint-Gildard klooster die haar hadden opgevangen, stichtte ze in augustus 1940 het Legioen van Maria in Nevers.
Mgr. Flynn van Nevers schreef over het begin van het Legioen van Maria dat door Veronica werd opgericht: "Met geen andere middelen dan haar vurige geloof, haar liefde voor de Heilige Maagd, haar rozenkrans en haar Handboek ging ze onmiddellijk aan de slag en ondanks ongelooflijke moeilijkheden slaagde ze boven alle verwachtingen. Deus incrementum dedit (God deed de oogst rijpen)" (Les imprévus de Dieu, Fayard, 1993, p. 59).
Na de oorlog reisde ze door heel Frankrijk, waar ze meer dan 800 "praesidia" stichtte in zo'n 30 bisdommen. Twintig jaar lang was ze afgevaardigde voor het Legioen van Maria, dat ze ook stichtte in België, Griekenland, Turkije en voormalig Joegoslavië.
Zijn gezamenlijk apostolaat met kardinaal Suenens (1950-1992)
In "Souvenirs et Espérances" schreef kardinaal Suenens dat de ontmoeting met Veronica O'Brien in juli 1947 "een mijlpaal in zijn leven zou worden". Later, in "Les Imprévus de Dieu", legde hij uit: "In de loop van ons gesprek sprak ze me over de vereniging met Maria als een opening naar de Heilige Geest. Ik besefte onmiddellijk dat zij uit ervaring sprak, met een zeldzame diepte.
Deze eerste ontmoeting eindigde daar niet. De tweede vond plaats in Lourdes,
in april 1948, en was het beginpunt van een nauwe samenwerking die een halve eeuw duurde in dienst van de Kerk. Met een universitaire opleiding in Cambridge had Veronica ook een perfecte kennis van het Latijn. Dit was een grote hulp voor kardinaal Suenens tijdens het Tweede Vaticaans Concilie.
Het aantal boeken dat kardinaal Suenens schreef in samenwerking met Veronica was aanzienlijk. In al haar geschriften wordt dezelfde oproep gedaan aan christenen, een oproep om deel te nemen aan de essentiële missie van de Kerk, namelijk evangelisatie. Veronica's verschillende ontmoetingen met paus Paulus VI in de jaren 1970 moeten gezien worden in de context van evangelisatie.
In "Les Imprévus de Dieu", het tweede deel van zijn memoires, beschreef kardinaal Suenens het leven van Veronica en hun samenwerking. Over de Vernieuwing schreef hij: "Wat de onderscheiding van de geesten betreft, werd mijn taak bijzonder vergemakkelijkt door de voortdurende medewerking van Veronica. Haar leerstellige zekerheid, verlevendigd door haar ongeëvenaarde spirituele ervaring, hielp mij om de authentieke aanwezigheid van de Geest en zijn charismatische gaven te onderscheiden van de excessen of afwijkingen die ik onderweg tegenkwam".
Ze speelde een actieve rol in de groei van de Charismatische Vernieuwing in België, Frankrijk en de Verenigde Staten. Ze speelde een belangrijke rol bij het opstellen van de leerstellige teksten "De Mechelse Documenten", die een belangrijke bijdrage leverden om het charismatisch enthousiasme te verankeren in de katholieke traditie, en tegelijk waarschuwden tegen bepaalde fundamentalistische uitwassen.
In zijn toespraak over de Charismatische Vernieuwing heeft paus Franciscus meermaals verwezen naar de "Documenten van Mechelen" en ze omschreven als referentiedocumenten voor de Vernieuwing (2014-2015).
Zijn toewijding aan de genade van de Charismatische Vernieuwing
In de begindagen van de Charismatische Vernieuwing werd Veronica door kardinaal Suenens naar de Verenigde Staten gestuurd. Hier is haar reactie: ... We moeten 'ja' zeggen tegen de genade van Pinksteren en 'nee' tegen de pinksterbeweging; we moeten de parel van grote prijs uit zijn kist halen en met een levend en gedurfd geloof geloven dat de heilige Geest altijd aan het werk is in zijn Kerk, wonderen en charismatische gaven inbegrepen, en bereid zijn om zijn verrassingen te aanvaarden."
Ze begreep meteen dat de Vernieuwing geen 'beweging' was - een etiket dat al te vaak gebruikt wordt in onze gelederen - maar dat de Vernieuwing een krachtige hedendaagse genade was, een adem, een beweging van de heilige Geest, een Pinkstergenade, op te vangen door alle gedoopten en door alle 'bewegingen', wat ze ook mogen zijn. Dat was zijn hoop.
Maar deze genade moest ontvangen worden in volledige harmonie met de leer van de Katholieke Kerk. En in dit opzicht moesten er nog onduidelijkheden worden opgelost. Deze situatie van schapen zonder herders, geleid door geïmproviseerde leiders, maakte het dringend noodzakelijk voor de katholieke leiders van de Vernieuwing om zelfverzekerd maar direct contact te leggen met het centrum van de Kerk: Rome. ...
Kardinaal Suenens vervolgt: ... Toen de leiders van de Vernieuwing nadachten over een nieuw Internationaal Congres, leek Puerto Rico de meest geschikte geografische locatie. Veronica slaagde erin de leiders te overtuigen om de bijeenkomst aan de poorten van Rome te houden.
Tijdens een verblijf in de Verenigde Staten werd Veronica uitgenodigd om een toespraak te houden voor een oecumenische vergadering van predikanten. Dit was nauwelijks gebruikelijk in een omgeving waar de aanbevelingen van Paulus aan vrouwen nog steeds golden.
Ze vertelde over haar hoop voor de oecumenische toekomst van de Vernieuwing. Aan het einde van de toespraak ging ze op haar knieën, vroeg de gemeente voor haar te bidden en eindigde zelf met een geïmproviseerd gebed en een moedige uitnodiging die de gemeente ontroerde.
Wees niet bang," zei ze tegen hen, "om in Rome te gaan bidden bij de graven van Petrus en Paulus. Alle wegen van de oecumene leiden daarheen".
Ze voegde er deze onverwachte woorden aan toe: "Ik zie voor me dat kardinaal Suenens op een dag de eucharistie zal vieren in de Sint Pieter in Rome, ter gelegenheid van Pinksteren, en daar de pelgrims van de Charismatische Vernieuwing zal verwelkomen".
Deze "profetische" woorden, die ze me later herhaalde, leken me zo in strijd met de Romeinse gebruiken dat ik ze menselijkerwijs ongeloofwaardig en onmogelijk achtte. En toch, zoals we zullen zien, zou het op een dag uitkomen en zijn plaats innemen in de geschiedenis van "Gods onvoorziene". Het gedenkwaardige Pinkstercongres in Rome in 1975 werd, dankzij Veronica's initiatief en bemiddeling, in nauwe samenwerking met bisschop Benelli, tot een succesvol einde gebracht.
Om de katholieke Charismatische Vernieuwing van elke dubbelzinnigheid te ontdoen en haar te vrijwaren van de verleiding - die door de eeuwen heen steeds weer de kop opsteekt - om de christenen buiten hun Kerk te verenigen in een supra-kerk van de heilige Geest, heeft Veronica haar openhartige en vruchtbare contacten vermenigvuldigd. Het was op basis van deze reflectie dat kardinaal Suenens een groep Amerikaanse leiders uitnodigde in zijn residentie in Brussel, waar ze enkele jaren verbleven.
Vanuit dit team werd ICCRO gecreëerd, evenals een communieblad voor de Vernieuwing. Later werd ICCRO onder invloed van Veronica overgeplaatst van Brussel naar Rome, van waaruit de dienst is voortgezet.
In de memoires van kardinaal Suenens, "Souvenirs et Espérances" en "Les Imprévus de Dieu", had de kardinaal uit discretie elke verwijzing naar koning Boudewijn streng verboden, omdat zijn relatie met de koning niet openbaar was. Integendeel, de onverwachte dood van de koning dwong hem om over hem te praten.
Hier zijn twee korte fragmenten uit een brief van Veronica aan koning Boudewijn, gepubliceerd in het boek van kardinaal Suenens "Le Roi Baudouin, une vie qui nous parle" (pp. 25-26):
"Het lijkt erop dat dit een bepalend jaar voor je kan worden.
Daarom wil de Heilige Geest dat je je duidelijker realiseert wat je 'taak' hier op aarde is, en daarom wil Hij je 'het geheim van Maria' dieper onthullen."
"Ik weet zeker dat als je eenmaal de heilige bladzijden hebt gemediteerd en gebeden, je voor Maria zult kiezen.
als jullie Koningin en dat jullie haar zullen accepteren als jullie Moeder, zelfs meer dan voorheen.
verleden. Laat je dan leiden en inspireren door de tedere liefde die je omhult.
alle details van het leven.
In de memoires van kardinaal Suenens, "Souvenirs et Espérances" en "Les Imprévus de Dieu", had de kardinaal uit discretie elke verwijzing naar koning Boudewijn streng verboden, omdat zijn relatie met de koning niet openbaar was. Integendeel, de onverwachte dood van de koning dwong hem om over hem te praten.
Hier zijn twee fragmenten uit een brief van Veronica aan Koning Boudewijn, gepubliceerd in het boek
door Kardinaal Suenens "Koning Boudewijn, een leven dat tot ons spreekt" (pp. 25-26):
"Het lijkt erop dat dit een bepalend jaar voor je kan worden.
Daarom wil de Heilige Geest dat jij je duidelijker realiseert wat het is om
jouw 'baan' hier op aarde, en daarom wil hij je intiemer 'het geheim van
Marie'."
"Ik weet zeker dat als je eenmaal de heilige bladzijden hebt gemediteerd en gebeden, je voor Maria zult kiezen.
als jullie Koningin en dat jullie haar zullen accepteren als jullie Moeder, zelfs meer dan voorheen.
verleden. Laat je dan leiden en inspireren door de tedere liefde die je omhult.
alle details van het leven.
Laten we eens luisteren naar wat kardinaal Suenens te zeggen heeft: "Niet langer in staat, op zijn leeftijd, om zichzelf aan te bieden om te dragen
het evangelie naar de uiteinden van de aarde, inspireert en stimuleert Veronica initiatieven
verschillende manieren om hetzelfde doel te bereiken. Je moet liefhebben en dienen," zegt ze,
niet alleen met heel ons hart, maar ook met heel onze verbeelding. Vandaar
FIAT-initiatieven. Het doel van deze initiatieven is het spirituele leven te intensifiëren en daardoor
van christenen.
Veronica was een apostel tot het einde van haar leven. Met veel onderwijs,
het probeerde van elk personeelslid een zendeling van het Goede Nieuws te maken, en
met het grootste respect voor de vrijheid van elk individu. Ze was de oprichtster van
het apostolische team dat, verzameld rond kardinaal Suenens, de FIAT-Vereniging werd.
Met de FIAT-rozenkrans, een genade naar keuze, betreden we nu een wereld
die niet afhangt van onze eigen initiatieven, en waarvan de toekomst zal onthullen welke
vruchtbaarheid over de hele wereld. Het is een spirituele ervaring beleefd door Veronica
in de nacht van 7 op 8 september, het feest van Maria-Geboorte in 1984.
De FIAT-rozenkrans wordt ingeleid door het FIAT-gebed, dat gericht is tot de heilige Geest. Het is
en de FIAT-rozenkrans verenigt de Heilige Geest en Maria in één gebed voor ons.
help ons om de genade van ons doopsel uit te leven.
Veronica verlangde ernaar zich aan te sluiten bij het Vaderhuis (1995-1998)
Op 8 september ontving ze voor het eerst het sacrament van de ziekenzalving.
1995, het feest van Maria Geboorte, en tot ieders vreugde kwam ze weer op krachten.
Op 11 februari 1998, de feestdag van Onze Lieve Vrouw van Lourdes, kreeg ze opnieuw de
sacrament van de zieken. Ze was erg zwak en ging op 19 februari over van dit leven naar het Leven.
1998, omringd door vrienden en familie.
Tot slot volgt hier de boodschap van Johannes Paulus II
over de dood van Veronica: "De Heilige Vader verzekert u van zijn diepste medeleven.
Zij sluit zich aan bij de dankzegging aan allen die dicht bij ons staan voor hun kerkelijke dienst en apostolaat.
en de spirituele invloed van deze opmerkelijke persoonlijkheid die zoveel heeft gedaan om de wereld te helpen.
gebracht aan de gelovigen van verschillende landen, vooral België". ■
Cecile & Roger Matthys/Juni 2021
Veronica O'Brien was een vrouw die gepassioneerd was over evangelisatie, leven in verbondenheid met Maria en het verwelkomen van de Heilige Geest.
Het geheim van de actie van V O'B ligt in zijn vereniging met Maria, die hem openstelt voor de Heilige Geest.